amit21112010.jpg

על מצברים ומטענים
נכתב ע"י דניאל אדר   
שבת, 21 אוגוסט 2010 20:44

 


 

כיום ישנם מגוון מאוד גדול של סוגי מצברים עם תכונות שונות המתאימים למטלות שונות ולתנאי סביבה שונים. מאחר והנושא מאוד רחב אין טעם לפרט כאן על כל הסוגים של מצברים, היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם, אלא אתרכז במצברי עופרת.
בארץ רוב המצברים שבשימוש ל- FF, תאורה, הפעלת מנועים קטנים בקיאקים - הם מצברי ג'ל באריזה הדומה לאריזת מצברי עופרת עם אלקטרוליט נוזלי וכמו מצברי עופרת, גם הם עשויים מלוחות עופרת.
בנוסף מתחילים להיכנס לשוק הישראלי גם מצברים עם יכולות אגירת אנרגיה חשמלית גבוהה הרבה יותר. בשלב הנוכחי מצברים אלה מאוד יקרים, נדרשים מטענים מיוחדים עבורם, מתחי היציאה שלהם שונים ממה שאנו רגילים ויש להם רגישויות ודרישות טיפול מיוחדים משלהם. חלקם רגישים מאוד לחום ולרעידות מכאניות או לתנאי אחסון לזמן ארוך, ולכן אני אתמקד במצברי עופרת עם אלקטרוליט חומצה ועופרת ג'ל.

מצברי ג'ל:
חלק ממצברי הג'ל עשויים בדחיסה גבוה וחלק פחות, וזאת לפי תנאי סביבה שונים וקיבול האנרגיה החשמלית הנדרש. גם סוג החומר המרכיב המוצק בג'ל משתנה לפי הדרישות מהמצבר.
למרכיב המוצק שבג'ל מספר תפקידים והבולטים שבהם:
1.   העברת חום טוב להפחתת חימום הלוחות עופרת בזמן טעינה ופריקה (עמידות המצבר בזרמים גבוהים יותר)
2.   החזקת הנוזל אלקטרוליט כאשר הוא לא משתתף בתהליך הכימי
3.   מאפשר להעמיד את המצבר בכל מצב (לא כל המצברים)
4.   בחלק מהמצברים הג'ל די מוצק ובאופן זה הוא מונע קצר בין לוחות עקב חימום או רעידות מכאניות חזקות. מצברים אלו בדרך כלל טובים להספקת זרם לאורך זמן אבל הזרם לא גבוה במיוחד.

מצברים קלאסיים של עופרת ואלקטרוליט נוזלי יכולים לספק זרמים מאוד גבוהים לפרק זמן קצר (לדוגמה - התנעה של רכב) וזרם מאוד נמוך לזמן ארוך יותר (אור חניה, רדיו וכו'). הפעלה לאורך זמן בזרם גבוה תגרום נזק בלתי הפיך ללוחות עופרת עקב חימום יתר – הלוחות מתעקמים ומתקצרים עם הלוחות הסמוכים.
מצברים אלו חייבים לעמוד באופן קבוע ולא ניתן להשכיב אותם בגלל המבנה הפנימי, האלקטרוליט הנוזלי, פתחי אוורור ושסתומי לחץ.
עקרונית מצבר מסוג זה ששוקל יותר מאשר מצברים אחרים לאותו אמפרג' אמין יותר לאורך זמן וניתן לקבל זרם חזק רגעי לפרק זמן ארוך יותר מהמצברים האחרים כי הלוחות עבים יותר (וגם בדרך כלל המצבר יקר יותר).
במצברי ג'ל הדבר מורכב יותר כי ישנם מצברים העשויים בטכנולוגיות מאוד זולות ועד כאלו הבנויים באופן יעיל, מתוחכם ומחומרים איכותיים ביותר. במצברים הזולים הלוחות מאוד דקים – טעינות ופריקות רבות יפוררו לוחות אלו וה"כאילו ג'ל" לא בדיוק ממלא את תפקידו של הובלת/ספיחת החום מלוחות העופרת והוא מתנדף דרך הפקקים הסגורים עקב החימום. מצברים אלו מתאימים לצרכנים שהזרם נמוך בהרבה מהרשום על המצבר אחרת המצבר "נגמר" מהר!

איכות המצברים:
רצוי לקנות מצברים מחברות ידועות. לפעמים יש חברה לא ידועה עם מצבר מוצלח אבל לך תדע מראש. יש המון מצברים סינים ולא סינים בשוק שלא שווים את הכסף המושקע.
ישנו מגוון גדול של מצברים איכותיים, חלקם בצורת גליל, אחרים מלבניים או בצורות ייחודיות ומותאמים לשימוש הנדרש\ אך תמיד צריך לבדוק על חשבון מה בא שיפור זה - חוזק מכני, קיבולת אנרגיה, נפח, תחום טמפרטורת עבודה, זרם רגעי מכסימלי, זרם קבוע, מהירות פריקה עצמית, זמן טעינה, אורך חיים, קצב ירידת ביצועים במשך השימוש, משקל ועוד פרמטרים רבים.


מצברים עם אלקטרוליט נוזלי או בצורת ג'ל טוענים בצורה דומה ומאחסנים בתנאים דומים.

אחסון מצבר לזמן ארוך בקווים כללים:
במקום מאוורר, מוצל, טמפרטורות סביבה לא גבוהות, חצי עד ¾ טעון.
אין לפרק עד הסוף אף פעם!!! זה לא סוללות מטאל או אחרות המגדילות קיבולת אחרי מספר פריקות עמוקות וטעינות וזאת בתחילת השימוש עם מצבר חדש!
למצברי עופרת אין להם את תופעת ה-"זיכרון" שיש לחלק מהמצברים האחרים כמו הקדמיום/ניקל, ולכן מצברים אלו ניתן לטעון שלא בפעם אחת.
תקופתית צריך לבדוק מצב טעינת המצבר. במצבר ישן הפריקה העצמית מהירה יותר וקיבולת האנרגיה נמוכה יותר (שטח פנים של הלוחות שבא במגע עם אלקטרוליט הולך וקטן)
להשלים את הטעינה לפני השימוש
זהירות : אין לקצר את ההדקים של המצבר בכל שלב שהוא!! הדבר מקצר את אורך החיים של המצבר או "הורג" אותו במקום ו/או גורם לשריפה ו/או לפיצוץ ו/או פגיעה גופנית ואני עוצר כאן... שמרו על ההדקים של המצבר מכוסים ע"י מבודדים באופן קבוע. 
אין לפרק מצברים -  ישנם חומרים מסוכנים מאוד לבריאות הגורמים למחלות קשות ביותר!

טעינת מצברים:
ישנם שני סוגים של מטענים: אנאלוגים וממותגים משולבי בקר אלקטרוני. המטענים הישנים היו כולם אנאלוגים. לרוב המטענים יש אפשרות לקבוע מתח תואם למצבר, זרם טעינה התחלתי וזרם המשך עם ובלי טיימר ומפסק אוטומטי של סיום טעינה. בנוסף קיימים מעגלי הגנה בסיסים כנגד קצר, קוטביות הפוכה, חימום יתר ועוד.
במטענים בסיסיים קיימות רק חלק מהאפשרויות שציינתי לעיל. הטעינה במצברים במטענים מסוג זה הינה איטית.
קיימות רמות שונות של מטענים ממותגים עם בקר. בעממיים שבהם יש מעט מאוד אפשרות של שליטה ידנית והרוב זה אוטומטי, ולכן חשוב לפני קניה לבדוק מה האפרג' של המצבר -  הגדול ביותר והקטן ביותר שרוצים להשתמש ולמצוא מטען מתאים הממלא את דרישות אלו.
רובם מקבלים משוב ממצב המצבר ומשנים אוטומטית פרמטרים בהתאם למצב כולל מעקב אחרי חימום. הטעינה נעשית בפולסים המאפשרים בזמן שאין פולס את העלמות בועות הגזים המתפתחים סביב האלקטרודות והמונעים מעבר חום טוב מהעופרת אל האלקטרוליט. בועות אלו מגדילות את ההתנגדות החשמלית באותם האזורים, מפריעות לטעינה ועקב כך תהליך טעינת המצבר לוקח גם יותר זמן. בנוסף ישנה שיטה שנותנת פולס גדול לכיוון הטעינה ופולס קטן לכיוון ההפוך לטעינה לחיסול בועות הגז המצטברות סביב האלקטרודות, ובצורה זו מזרזת עוד יותר את טעינת המצברים. חלק מהמטענים "יודעים לבדוק" אם המצבר תקין, מה המתח הנומינלי של המצבר (V6, V12, V24 ) ובהתאם לזה להתאים את תנאי הטעינה. עם סיום הטעינה חלקם מפסיקים את הטעינה וחלקם ממשיכים לתת פולסים, אך בקצב נמוך מאוד, כדי לשמור את המצבר טעון על המקסימום. לחלק מהמטענים יש אפשרות חלקית על שליטת פרמטרים הטעינה. למצברים לא איכותיים או ישנים -  שליטה ידנית על הפרמטרים של תנאי טעינה מהווה יתרון ניכר. טעינה עדינה יותר טובה יותר למצברים אלו.
למי שרוצה לטעון מצברים לקיבולות שונות למתחים שונים הנטענים בו זמנית ישנם מטענים כאלו אבל במחירים גבוהים יחסית.     


 למעוניינים לקבל תמונה ראשונית על מצברים וייצורם מצורף בזה קישור:
http://www.l-ev.co.il/122090/%D7%9E%D7%A6%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D
 

כניסה לחברים רשומים


ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.
 
 

מי מחובר כעת

2 אורחים, 0 משתמשים
סך הכל משתמשים: 3239
סך הכל הודעות: 261765
סך הכל דיונים: 23376
סך הכל קטגוריות: 7
סך הכל פורומים: 19

קישורים נוספים


Image
© 2018 IKF
כל הזכויות שמורות
מפעילי האתר
- שימוש באתר מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש בו -
כל המוצג באתר זה הינו בגדר מידע לעיון בלבד ואין להתייחס אליו כהצעה או המלצה לביצוע או לאי-ביצוע של פעילות כלשהי. לחצו כאן לעיון בתקנון השימוש האתר