ronenkendel10042011 [ikf450].jpg
דף הבית סקירות משוטים משוט Select Crossover – סקירה ראשונית

משוט Select Crossover – סקירה ראשונית
נכתב ע"י ניסים חלימה, יוסי ריסין   
שלישי, 31 אוגוסט 2010 02:48

תגיות :Paddles | Reviews

 

 

כמו רבים אחרים אנחנו במסע מתמיד של חיפוש המשוט האידיאלי עבורינו. משוט הלנדל קינטיק    , קרבון מעוקל, שעימו יוסי חותר הוא מצויין לכל הדעות, אבל הוא המשקל שלו ממש בעייתי     1,200) גרם). המשוט של ניסים, צ'כי, תוצרת TNP מוט אלומיניום וכפות פלסטיק 620 סמ"ר במשקל 1400 גרם. האלטרנטיבה הטריוויאלית המומלצת על ידי כולם היא וורנר, שאותו עדיין לא בדקנו. אך האם ישנם דגים נוספים באוקיינוס?    

לפני     מספר ימים לקחנו משוט קרבון מעוקל     Select Crossover על מנת להתנסות איתו.

 

 

 


 

 הכתוב להלן     הינו בגדר שיתוף ההתרשמות הראשונית והאישית שלנו ואינו מהווה סקירה מקצועית או     המלצה, היות ואיננו ברי-סמכא בנושא, ובכל מקרה לכל אדם מבנה, קיאק ושיטת חתירה שונים.  כמו כן ראוי לציין כי הניסיון שלנו עם משוטים הוא מוגבל יחסית.

 

המשוט

 

המשוט שוקל כ- 750 גרם ושטח הכפות שלו הוא 720 סמ"ר, גדול למדי, קצת יותר מהלנדל, לשם השוואה. אך שלא כמו הלנדל המבנה שלו די שטוח ואין לו את ה"כפית" המאפיינת את הלנדל. המשוט ניתן לכיוונון לכל אורך שבין 215 ל- 225 ס"מ, וניתן לקבע את הכפות בכל זווית רצוייה. המשוט כמעט אינו מורגש בעת הרמתו עקב משקלו הנמוך והאיזון שלו. התחושה של המוט (shaft) היא טובה ומוצקה כמו גם העיקולים מאפשרים אחיזת יד טבעית ונוחה. המשוט מגיע עם מוט שטוח או מפוספס בצבעי חרדל. הכפות שחורות. כפות כתומות או אדומות נראות למרחוק ועל כן עדיפות לדעתינו.

על פי היצרן, המשוט נועד לחותרים החותרים חתירה גבוה ותוכנן לספק את התפוקה המירבית עם חתירה כמעט אנכית הקרובה לקיאק. ניתן לחתור בו בחתירה נמוכה, אך אז המשוט לא מפיק את המירב.

 

מידע מאתר היצרן:

 http://www.select-kayaks.com/en/paddles/kayak/crossover/ 

 

סרטון שצולם על ידי ניסים: http://www.youtube.com/watch?v=dGXlvUQC0t4&feature=player_embedded

 

 

החתירה התבצעה על קיאקים פנימיים SeaBird Design Expedition. יוסי חתר על פיבר באורך 530 ועל פלסטי באורך של 480. ניסים חתר על פלסטי באורך  520.

 

 

 

 

 

יוסי

 

בחתירה הראשונה הים היה עם סוולים גבוהים יחסית אך מסודרים - ים כיפי. רוח חלשה יחסית. ים של Force 2. סה"כ חתרתי כ- 10 ק"מ, עם לירן ואבינועם. בשלב מסויים נתתי את המשוט לאבינועם שיתנסה גם כן. רוב הזמן חתרתי חתירת טורינג קלילה וללא מאמץ. בין הקישון לבת גלים בצעתי תרגולי פנייה, פריסות רחבות, תמיכות גבוהות וחתירה לאחור. בדרך חזרה, לאורך כקילומטר וחצי בדקתי את המשוט בחתירה יותר נמרצת.

כדי להתאים את המשוט לסגנון החתירה שלי (חתירה גבוהה) כיוונתי אותו לאורך של  215ס"מ עם זווית של 60 מעלות בין הכפות – הזווית המקובלת ברוב המשוטים ואילה התרגלתי.

הבחינה הראשונה היתה כניסה לקיאק תוך השענות על המשוט שכף אחת שלו על הקרקע והמוט על הקיאק מאחורי הקוקפיט. המשוט הרגיש חזק ויציב והמוט והכף לא התכופפו תחת הלחץ (אני שוקל 70 ק"ג). התחושה המוזרה הראשונה עם התחלת החתירה היתה שחסר לי משוט. לאחר מספר חודשים עם הלנדל קשה היה להתרגל לכך שמשקל המשוט כמעט אינו מורגש. אבל מסתבר שלמשקל נמוך מתרגלים מהר מאוד.

המשוט אינו סלחני ומחייב חתירה מדוייקת. בשלושת הקילומטרים הראשונים הוא רעד והחתירה לא היתה יעילה כל כך. הסיבה היתה אחיזה חזקה מידי של המשוט וניסיון לאלץ אותו לזווית כניסה (כפי שהייתי רגיל עם הלנדל). בהמשך למדתי לעבוד איתו נכון. הדרך הנכונה עבורי היא (בחתירה גבוהה כמובן) לעזוב ולשחרר את הידיים ולתת למשוט ליפול ולהתרומם ממים בצורה טבעית. בצורה זו הכניסה והיציאה מהמים אינם מאולצים, הידיים אוחזות במשוט בצורה רפוייה לחלוטין וכך החתירה זורמת בצורה טבעית ולא מאולצת. בחתירה בסגנון הזה נראה היה כי במהירות שיוט של 7.2 קמ"ש אני יכול לחתור לעד. הגוף והידיים לא מתאמצים לחלוטין והקיאק מתקדם בצורה יציבה וחלקה. נוכחתי לדעת שהמשוט יוצא מהמים באופן טבעי כשהוא קצת מאחורי המותן. כזכור תורת החתירה ממליצה להוציא את המשוט כשהוא באיזור המותן. במקרה של ה-Crossover, נראה שנקודת היציאה אחורית יותר. יכול להיות שזה נובע מזווית הכניסה הגבוהה.

היות והמשוט שטוח יחסית ומשקלו קטן להפליא, התמרונים איתו היו קלים וחלקים. הפריסות היו יעילות יותר מהלנדל, כך גם התמיכות וההיגוי האחורי. החתירה לאחור היתה קלה כמו החתירה לפנים. המשקל צורת העיקול של המוט גודלן וצורתן של הכפות מקילים מאוד על התמרון והפעלת המשוט בצורות שונות.

לקראת בת גלים התחלפתי עם אבינועם ולקחתי את הלנדל שלו. פתאום הוא נראה לי מסורבל וכבד להפליא. לאבינועם לא התאימה צורת החתירה הארוכה והוא שינה את גודלו של המשוט והאריכו על מנת לחתור נמוך יותר.

בדרך חזרה לכיוון הקישון, כבר הרגשתי מחובר למשוט. כאילו הייתי איתו כל חיי. את הקילומטר וחצי שלפני הנמל, בים הפתוח החלטתי לחתור במהירות גבוהה יותר. חתרתי בצורה נמרצת, אך לא העליתי דופק - דהיינו לא עד כדי התנשפות. המטרה היתה לבדוק חתירה מהירה, כזו שניתן לבצעה לאורך זמן, ולא חתירת ספרינט. החתירה התבצעה עם סוולים מסודרים של כ- 80 ס"מ שפגעו בחרטום הקיאק בזווית של 45 מעלות (הגלים נעו לדרום מזרח ואני נעתי מזרחה). להפתעתי המהירות הממוצעת היתה כ-11 קמ"ש וניתן היה להתמיד בה לאורך זמן. המדידה נעשתה באמצעות שעון Suunto X10  הכולל בין היתר  GPS. רצ"ב החלק הרלוונטי של גרף המהירות. סימנתי מספר מהירויות על הגראף על מנת לאפשר הבנתו. התנודות במהירות נובעות מהצורך להתמודד עם גלי הצד וליישר את הקיאק מפעם לפעם לכיוון הנכון, ומצורת המדידה שהתבססה על דגימת GPS כל שניה (ולא בצורה רציפה, על מנת לחסוך בסוללה).

 

ביום החתירה השני (18 ק"מ) הים היה גבוה יותר וחלק מהחתירה התבצע מול הרוח, והחזרה עם רוח וגלים גביים. החתירה התבצעה עם הקיאק הפלסטי, שקצר יותר מהפיבר בו אני חותר בדרך כלל, ועל כן המהירות שניתן לפתח בו היא בהתאם. ביום חתירה זה המשוט כבר הפך לחלק ממני, ושוב שיטת החתירה, שניתן להגדירה רק כ- Effortless, הוכיחה את עצמה וניתן היתה להתקדם במהירות שיוט נאה של 7.2 קמ"ש גם מול הרוח והגלים.

בכניסה לנמל הקישון הגיחה מולי סוחרת שעשתה דרכה מנמל הקישון לנמל חיפה. אני נתפסתי על הציר והייתי חייב לצאת בספרינט מהיר כדי להתחמק ולהתייצב מאחורי המצוף הירוק. למרות העייפות (12:00 בצהריים, 18 ק"מ אחרי, 36 מעלות בצל ואני הייתי בשמש), התחלתי בחתירת ספרינט לוחצת. המשוט הגיב מצויין ו"הטיס" אותי קדימה (להזכיר קיאק פלסטי 480) במהירות שהתנודדה בין 12 ל-13 קמ"ש.

 

לאחר יומיים וכ-30 ק"מ, המשוט בהחלט התחבב עלי ויישאר ברשותי.

 

ניסים

 

ההתרשמות שלהלן נכתבה לאחר חתירה ראשונה עם משוט  Select Crossover שאורכה הוא 23 ק"מ.

המשוט קל מאד ו"הסידור"  של עיקולי המוט(SHAFT)  מאפשר אחיזה נוחה בחתירה רגילה וגם  בפריסות.

 

המשוט דוחף חזק מאד קדימה בספרינט ונוח לחתירת שיוט ארוכה. כיאה למשוט קרבון, אין הרגשה של מעיכת הכפות כאשר לוחצים חזק (מאד) בעת  יציאה לספרינט למשל.

התאמת אורך וזווית המשוט נעשית על ידי נעילה בעזרת שני ברגי אלן. אפשרי אך מסורבל כשנדרש לביצוע בים (מצד שני אנו לא נדרשים לכך).

רק הזמן יגיד לגבי אמינות המנגנון הנ"ל, אך אולי דווקא מנגנון זה יחזיק לאורך זמן בהשוואה לשיטה של הפין הקפיצי.

הרעידות, אותן הזכיר יוסי, הופיעו מעט מאד פעמים ואני חושב שיש קשר לכך שאחזתי את המשוט בחוזקה ביציאה לספרינט. המהירות המירבית שהושגה הנה 13 קמ"ש, אך זה קשור גם לגורמים נוספים כגון הקיאק, הרוח והגלים, ולא רק למשוט. ושוב, זה קרה פעמים בודדות ולזמן קצר ביותר.

באופן כללי  מהתרשמות ראשונית (כ- 23 ק"מ) המשוט מאפשר חתירה נינוחה לזמן ארוך ומאפשר לחיצה חזקה כשנדרש.

סיכום

 

יתרונות:

קל, חזק, נכנס ויוצא מהמים בטבעיות, מאפשר חתירות ארוכות ללא מאמץ, קל מאוד לתמרן איתו והוא משתף פעולה היטב, נותן כוח דחף מעולה כשנדרש, מאפשר התאמה של האורך והזווית על פי הצורך

 

חסרונות:

שיטת הסגירה עם מפתח ההלן מסורבלת מעט, העמידות שלו לאורך זמן עדיין לא ידועה

 

 

כניסה לחברים רשומים


ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.
 
 

מי מחובר כעת

6 אורחים, 0 משתמשים
סך הכל משתמשים: 3239
סך הכל הודעות: 261765
סך הכל דיונים: 23376
סך הכל קטגוריות: 7
סך הכל פורומים: 19

קישורים נוספים


Image
© 2018 IKF
כל הזכויות שמורות
מפעילי האתר
- שימוש באתר מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש בו -
כל המוצג באתר זה הינו בגדר מידע לעיון בלבד ואין להתייחס אליו כהצעה או המלצה לביצוע או לאי-ביצוע של פעילות כלשהי. לחצו כאן לעיון בתקנון השימוש האתר