IMG_0385_800x597_IKF.jpg
דף הבית מרכז ידע שיפורים ושיפצורים (DIY) הנעת הקיאק התקנת מנוע חשמלי תוצרת חברת Stealthdirve

התקנת מנוע חשמלי תוצרת חברת Stealthdirve
נכתב ע"י שלמה מאור   
רביעי, 08 אפריל 2009 00:49

תגיות :DIY | Engines

 

לאחר מספר שנים בהם חתרתי וגמעתי אלפי קילומטרים במהלך מסעות דיג עם חבריי, הוגבלתי בריאותית וחיפשתי כל דרך להמשיך ולעסוק בתחביב המדהים של דיג מקיאק בלב ים.

החיפושים אחר כוח עזר שיסייע בידי בהנעת הקיאק ויאפשר לי להמשיך לדוג מהקיאק בבטיחות וללא חשש שמה לא יהיה בידי הכוח או האמצעי לחזור לחוף הביאו אותי לנסות מספר מנועים במהלך השנים שהותקנו על הקיאק והוחלפו עם הזמן.

הראשון היה מנוע חשמלי מסוג מיניקוטה 40 ליברה המותקן בצדו הימני אחורי של הקיאק אחרי מושב החותר והשני היה מנוע בנזין 2.5 כוח סוס שאף הוא הותקן בצדו הימני אחורי של הקיאק אחרי מושב החותר. בשני המקרים התקנת המנוע על צד הקיאק גורמת לחוסר איזון ומחייבת לבצע איזון מקביל בצדו השמאלי של הקיאק שמבוצע על ידי הוספת משקולת.

חיסרון נוסף בהתקנה הצידית של המנועים אותו חוויתי הוא חוסר היכולת לבצע תמרון עם הקיאק ימינה לכיוון בו המנוע מותקן (דבר שלא בא לידי ביטוי בקיאקים קצרים), דבר שחייב לבצע תמיד תמרון ארוך מאוד עם הקיאק בכל פעם שרציתי לסובב את הקיאק ימינה.

מניסיוני הרב במסעות הדיג שבצעתי במהלך השנים, נוכחתי לדעת שפרק הזמן שאתה שוהה במסע הדיג אינו הפקטור אותו אתה אמור לקחת בחשבון לעניין בחירת המנוע אותו אתה מעוניין להתקין על הקיאק שלך, אלא פקטור המרחק אותו אתה תעבור בסופו של מסע הדיג ביום הנתון.

פקטור המרחק ולא הזמן חשוב עד מאוד בכל הקשור להתקנת מנוע חשמלי המוזן ממקור אנרגיה מוגבל כמצבר למרות ואף על פי שמדובר במצברי פריקה איטית איכותיים ביותר.

כשאני מציין את פקטור המרחק כחשוב ביותר לעניין מקור האנרגיה ממנו מוזן המנוע החשמלי המותקן על הקיאק, הדבר נובע מכך שבמסעות דיג אין המנוע מופעל באופן רצוף לאורך כל זמן הדיג מהקיאק אלא בפרק הזמן בו אתה משייט לאזור הדיג, המעבר בין הנקודות באזור הדיג והחזרה ממסע הדיג לחוף.

אין ספק שבמנועי בנזין מקור האנרגיה למסעות הדיג שבוצעו על ידי הוא כמעט בלתי נדלה, אך החסרונות ביציבות הקיאק מול מנוע עוצמתי שכזה הביאו אותי לחפש את הפיתרון האולטימטיבי שישלב בין יציבות בהנעת הקיאק, יכולת תמרון גבוהה ומרחק מקסימאלי אותו אוכל לגמוע עם מערכת חדשה.

לשוק נכנסו בתקופה האחרונה מספר דגמים של מנועים חשמליים המותקנים בחלקו האחורי של הקיאק, לאחר בחינת הנתונים הטכניים של מערכות אלו, בחרתי  להתקין על הקילשון שלי את מערכת Stealthdrive SD30, תוצרת חברת Stealthdrive, המיובא לארץ על ידי "קפטן ג'ק".

המערכת כוללת:

מנוע חשמלי בעוצמה של 30lb המחובר ללהב נירוסטה איכותית המותאמת למערכת ההיגוי שבקיאקים תוצרת Ocean Kayak.
המנוע מותקן על הלהב של מערכת ההיגוי בקיאק.
יחידת פיקוד ושליטה המורכבת משתי קופסאות  בשילוב כבלים המקשרים בין היחידות השונות.
היחידה העיקרית הינה קופסה אפורה אטומה למים המותקנת על יד המצבר וכוללת את הפיקוד על מהירות המנוע ואת חיישני הבטיחות של המנוע, השנייה קטנה יותר אטומה למים ומאפשרת שליטה ידנית במנוע הכוללת חמישה כפתורי הפעלה וטור של נוריות לד.

מבט לקופסת פיקוד ושליטה המותקנת על הקיאק שלי













כבל אחד המחובר למנוע, הכבל עבה כדי למנוע אובדן זרם, כשמהקופסה הראשית יש את החיבורים למצבר וקישור לקופסת הפיקוד הידני.

תכונות בטיחות של המערכת כפי שמפורסמות באתר היבואן "קפטן ג'ק":

בכל יחידה ישנם שני מעבדים אשר באופן קבוע בודקים אחד את השני ואת נקודות הכשל האפשריות לפחות כ-1000 פעמים בשיניה. ברגע שהמערכת מגלה תקלה או כשל היא מייד מכבה את עצמה. דבר זה הוא קריטי כיוון שהפעלת המנוע כרוכה בהפעלת זרם גבוה. דבר אחרון שנרצה הוא קצר שימיס ויגרום לחור בפלסטיק של גוף הקיאק.

ניתוק כתוצאה מהתהפכות מתרחש כאשר קופסת הפיקוד הראשית נוטה על צידה
יותר מ-90 מעלות. מהירות התגובה לכיבוי המנוע היא 0.8 שניות והפרופלור לא זז.

מבט לקופסת הפיקוד המותקנת בקיאק שלי














בנוסף קיים חיישן הגנה לעצירת המנוע אשר מופעל בהיסח הדעת במצבי ים קשים. ברגע שהמצב נרגע, ניתן במהירות לבצע ריסט ולהפעיל את המנוע בחזרה תוך שניות בודדות.

מנגנון הגנה נוסף המופעל אוטומטית במידה ונגרם מאמץ יתר על המנוע כשהפרופלור מסתבך עם צמחייה או משהו דומה, הוא מפסיק את פעולת המנוע לפני שנגרם נזק למערכת או נשרף הנתיך. ניתן להחזיר אותו מיידית לפעילות ע"י הסרת הגורם המפריע למנוע לבצע ריסט למערכת ולהפעילו מחדש בלי להסתבך עם החלפת נתיך במים. הנתיך נועד להגנה מפני קוטביות הפוכה במצבר.

בנוסף קיים מנגנון חיצוני להפסקת פעילות המנוע. מנגנון זה נקרא "חותר על הקיאק" (משבת מנוע). כל עוד החותר נמצא על הקיאק אין סיבה להפסקת פעילות המנוע, אולם במידה והחותר נפל למים מסיבה כל שהיא והקיאק לא התהפך (והופסקה פעילותו כתוצאה מכך), לא תרצה שהוא ימשיך בפעולתו ותראה קיאק נעלם לך באופק.

מבט למשבת המותקן על הקיאק שלי













מנגנון בטיחות אחרון המשולב במערכת הינו ניתוק פעולת המנוע במקרה של ניתוק יחידת הפיקוד הידני על המנוע או שהכבל שמחבר אותה נפגע. בכל מנגנוני ההגנה הללו מהירות התגובה לעצירת המנוע היא של חלקי שנייה, זה דבר מדהים וגאוני המצמצם למינימום האפשרי מקרים של פגיעה מהפרופלור או מקרים בהם  הקיאק מתרחק ממך בלי שליטה. גם העובדה שמרגע שנפתרה הבעיה ניתן תוך שניות ספורות להפעיל אותו מחדש ללא צורך בהחלפת נתיך הינה מאוד חשובה.

התקנת המערכת על הקיאק שלי מסוג קילשון: yahoo

המערכת הגיע כמערכת להתקנה קבוע על הקיאק, מנוע חשמלי בעוצמה של 30lb המחובר ללהב נירוסטה איכותית המותאמת למערכת ההיגוי שבקיאקים תוצרת Ocean Kayak המותקן במקום הלהב המקורית שבמערכת ההיגוי על הקיאק שלי.

כבל החשמל המחובר למנוע מגיע עם חיבור ישיר למערכת ומצבר.

דברים אלו הביאו אותי מיד להבנה שלא תהיה אפשרות מבחינתי להרים את הקיאק עם תוספת המשקל ברכתי הקיאק בו הותקן המנוע, מה גם שלא תהיה לי אפשרות לפרק אותו ממקומו לצורך העמסה או פריקת הקיאק בחוף הים או בחזרה ממסע דיג טרם העמסת הציוד לרכב או בפריקת הציוד בבית.

השינוי המידי שבוצע על ידי יאיר וצור עבורי ולדעתי כל המערכות שיותקנו לאחר התקנה זו יבוצעו כך, היא חיבור להב המנוע למערכת ההיגוי באמצעות בורג שנסגר באמצעות מוטרה מסוג פרפר המאפשרת סגירה ופתיחה של הבורג באופן קל, כך שחילוץ המנוע על הלהב ממקומו מתבצע תוך שיניות ספורות.

הלהב והמנוע המותקנים במקום החרב המקורית על הקיאק שלי







בורג עם פרפר המאפשר שחרור מיידי של המערכת ממקומה כפי שהותקן על הקיאק שלי








כמו כן כבל ההזנה שבין המנוע למערכת נותק לפני החדרתו אל תוך חלל הקיאק ובוצע חיבור מהיר אטום למים המאפשר ניתוק של הזנת החשמל למנוע וניתוק כל המערכת הזו לצורך הובלה/ אחסנה בקלות וביעילות (החיבור המהיר שמותקן בשלב זה לניתוק מקור המתח זמני, עד שימצא חיבור קטן ואסטטי יותר).

מבט לחיבור המהיר הזמני שבוצע בכבל ההזנה שבין המערכת למנוע על מנת לאפשר פירוק מהקיאק







המצבר שהותקן בקיאק בשלב הראשוני עד לאחר הניסוי הראשון אותו אני תכננתי לבצע יום אחרי ההתקנה הוא מצבר שנפ פריקה איטית חדש  40 amp/h, המצבר ממוקם בתא האמצעי אליו הוא נכנס ללא כל בעיה כשגישה אליו במקרה הצורך נוחה מאוד.

מבט למצבר בתא האמצעי בקילשון







מבט כללי לחיבור כבלי המצבר להם הוספתי קצוות לוחצות איתן ניתן להעביר את הכבלים במהירות ממצבר אחד לשני.













ביצועי המערכת בניסוי ההשקה הראשון שבוצע על ידי בתאריך 3 אפריל 2009

התכנון היה לצאת ליציאת דיג במסלול שאינו ארוך במיוחד, מסלול שבין 10 ל-15 ק"מ ולבחון את המערכת עד קצה גבול היכולות שלה.

בניסוי זה השימוש במצבר היה במצבר אחד פריקה איטית חדש 40 amp/h,
היציאה כדי לבחון את המנוע בתנאי הפעלה קשים הייתה עם הקיאק שלי מסוג קילשון כשהוא עמוס בציוד דיג בים עובד ורוח יחסית חזקה ממערב למזרח, כשנקודת היציאה הינה מחוף הדייגים באולגה אל עבר אזור הדייג המרוחק כ-5.5 ק"מ מהחוף.







נתוני מהירות ומרחק אותו עברתי במהלך הבדיקה:

מהיציאה מהחוף ולאורך של 2.5 ק"מ שמרתי על מהירות גבוהה של המנוע שהגיע בין 6.5 ל-7.2 ק"מ לשעה.

לאחר 2.5 ק"מ מנקודת היציאה הורדתי את מהירות השיוט למהירות שבין 4 ל- 5.5 ק"מ לשעה, במהירות זו המשכתי לשייט עוד 2 ק"מ עד ליעד בו שהינו במהלך הדיג.

באזור הדיג בוצעו מספר תיקונים בעקבות זרם חזק שסחף את הקיאק צפונה שחייבו הפעלה של דקות ספורות של המנוע במהירות נמוכה של 1.2- 2 ק"מ בשעה.

כל משך השיוט נוכחתי שההיגוי ותגובת הקיאק לשינויי הכיוון שמבוצעים על ידי היא מיידית ומדויקת הן לצד ימין והן לשמאל.

ניילון עליו חלפתי ופגע במנוע, גרם לכיבוי מיידי של המערכת, לאחר ניתוק המשבת ובדיקה של המנוע מסתבר שהניילון לא נתפס במנוע ועצם הפגיעה בו גרמה להפסקה מיידית של פעולת המנוע, אין ספק שניתוק מיידי מנע נזק למנוע, מדובר במנוע חשמלי, פעולה שלו כשהפרופלור תפוס יכולה להסב לו נזק רציני במידה והמתח למנוע לא מופסק מיידית.

שייט חזרה לחוף עקב מצב הים בוצע במהירות שבין 4-ל5.5 קמ"ש וכבר אחרי -2 ק"מ הורגשה ירידה במהירות השיוט למהירות שבין 3.5 ל4 ק"מש.

המהירות לא שונתה ולאחר שגמעתי כ-13 ק"מ מהירות השיוט ירדה ל-1.2 עד 2 קמ"ש ואני במרחק של 1.5 ק"מ מהחוף.

את המרחק עד לחוף עברתי בחתירה קלילה בסיוע של פעולת מדחף המנוע והגעתי למהירות של כ-4 עד 4.5 קמ"ש.

הגעה לחוף כשהמנוע עדיין פועל, אך המצבר התרוקן לחלוטין, קרי כוח הדחף של המנוע בנקודת הירידה לחוף לא אפקטיבית יותר.

המרחק הכללי שעברתי מנקודת היציאה ועד החזרה לחוף הוא 14.5 ק"מ.

בחזרה לחוף ובדיקה וויזואלית של המערכת, התברר שהפרפר שסוגר על בורג הלהב השתחרר.






ארוחת בוקר עם חבריי מצוות מרכז בסיום היום הנהדר הזה























מסקנות

לאור התוצאות המובאות לפניכם במאמר זה אין ספק שמדובר במערכת הינע איכותית ביותר בעלת יכולת תפוקה ובטיחות גבוהות מאוד.

למסע דיג קצר של עד 10 ק"מ אני בטוח לחלוטין שמצבר אחד של 40 amp/h נותן את השקט הנפשי לו אנו כל כך זקוקים בידיעה שהמערכת תאפשר לנו לבצע את מסע הדיג בשקט ובבטחה.

למסע דיג במרחקים הנעים בין 14 ל-24 ק"מ אנו נצטרך להתקין בקיאק 2 מצברים של 40 amp/h או מצבר של amp/h 70.

התקנת של 2 מצברים 40 אמפר בתא האמצעי בקילשון שלי








המלצות

לאור הממצאים המובאים כאן לפניכם במאמר זה, אני ממליץ בחום על התקנת המערכת לכל מי שמוגבל פיזית ועדיין רוצה להמשיך לעסוק בתחביב המדהים הזה – דיג מקיאק  .

המערכת אף יכולה לשרת את דייגי הקיאק שאינם מוגבלים כמערכת בטיחות לשעת חרום, בה כל עוד שהחותר אינו במצוקה המנוע מורם, אינו מפריע למהלך החתירה ורק בשעת הצורך, בשעת חרום המנוע מורד למים ומוכנס לפעולה, מה שנותן את השקט הנפשי שיש כוח עזר המסייע בחזרה המאומצת לחוף לאחר מסע דיג  מוצלח  .

את המערכת להתקין כמערכת שניתנת לפירוק והרכבה על הקיאק ולא כמערכת קבועה.

לוודא שהפרפר הסוגר על הבורג של להב המנוע יהיה מסוג אנלוק על מנת שמתנודות מתמשכות לא תהיה אפשרות שישתחרר ויפתח.

מראש להתקין 2 מצברי 40 amp/h עם אפשרות העברה של הפעולה בין המצברים לאחר שהראשון התרוקן, או התקנת מצבר 70 amp/h, תלוי באפשרויות ההתקנה בחלל הפנימי של הקיאק.

מניסיוני ניתן אף להתקין את המצבר על גבי התא האחורי כשהוא מעוגן ברצועת מתיחה ללא כל חשש או בעיה כל שהיא.

תכנון המרחק אותו אנו מתכוונים לעבור בכל מסע דיג הינו חשוב ביותר בשימוש במערכות מסוג זה, לאור מגבלת המרחק אותו אנו מסוגלים לגמוע בעזרתם, המלצתי הינה לא לצאת עם מערכת זו ללא תכנון או ידיעה מראש של המרחק אותו אתם אמורים לעבור במסע הדיג שלכם.

 

כניסה לחברים רשומים


ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.
 
 

מי מחובר כעת

3 אורחים, 0 משתמשים
סך הכל משתמשים: 3239
סך הכל הודעות: 261765
סך הכל דיונים: 23376
סך הכל קטגוריות: 7
סך הכל פורומים: 19

קישורים נוספים


Image
© 2018 IKF
כל הזכויות שמורות
מפעילי האתר
- שימוש באתר מהווה הסכמה לתנאי תקנון השימוש בו -
כל המוצג באתר זה הינו בגדר מידע לעיון בלבד ואין להתייחס אליו כהצעה או המלצה לביצוע או לאי-ביצוע של פעילות כלשהי. לחצו כאן לעיון בתקנון השימוש האתר